tirsdag den 5. januar 2016

Kærlighedsbreve Til De Døde af Ava Dellaira

Kærlighedsbreve Til De Døde

af Ava Dellaira

(Ordenes By)

Bedømmelse 5/5
Sprog: Dansk
Originaltitel: Love letters to the dead
Originalsprog: Engelsk


Hele historien begynder med, at Laurel skal skrive en historie til en afdød person. Laurel beslutter sig for, at fortsætte den opgave og skrive til flere afdøde personer i flere breve. Hun vælger blandt andet at skrive til Kurt Cobain, fordi hendes afdøde søster elskede ham, og han døde lige så ung som hende,
Laurel skriver i brevene om hendes liv, det at gå i high school, at være forelsket og have gode venner. Men lidt efter lidt afsløre Laurels breve en smertefuld hemmelighed.
Kære Ava Dellaira, jeg må starte med at fortælle, at du tog mit hjerte og knuste det i tusindvis af stykker, og lidt efter lidt begyndte du så, at sætte de små stykker sammen igen til et nyt og smukkere hjerte. Jeg må sige, at de to sidste sider inden epilogen virkelig berørte mig dybt og efterlod mig med et tankemylder, der ikke kan beskrives blot med ord.
Efter at have læst din bog, har jeg fået ændret en del af mig, jeg sidder tilbage under ord nok til at beskrive et mesterværk af en fortælling, du har skrevet. Mange tak. Kærlig hilsen Lea


Som I kan høre, var jeg meget begejstret for Kærlighedsbreve Til De Døde. Jeg elskede hvert et ord fra starten af. Jeg vidste allerede på nogle af de første sider, at denne bog ville komme til at ændre en del af mig og den ville komme til at berøre mig dybt. Jeg blev draget af bogen. Bogen åbnede mit hjerte og jeg lod hvert et ord fra Ava Dellaira sive ind i det.
Bogen tager vigtige emner op, såsom at have skyldfølelse over noget der i bund og grund ikke er ens skyld, at være udsat for noget traumatisk, at have mistet nogle man holder af og bare det at være teenager. Jeg tror, at der er mange, der kan ligge genkende til disse emner om ikke andet i hvert fald et af dem.
Jeg følte hele tiden, at der skete noget nyt og spændende, der holdte mig fast i læsningen. Hver gang jeg tænkte, nu får vi den smertefulde hemmelighed af vide, så trak Ava Dellaira tiden lidt mere ud, hvilket ikke var irriterende, som det nogle gange kan være i bøger, men det var tværtimod meget spændende og godt for fortællingen. Jeg tog mig selv i til tider, at tjekke hvor mange sider der var tilbage af bogen, fordi jeg bare ikke kunne klare, hvis den pludselig skulle slutte, hvilket den jo desværre gjorde.
Hele fortællingen var bygget op på en god måde og man blev som læser fanget i Dellairas tankespind.
Bogen skabte en speciel følelse, for man ønskede at Laurel fik alt det opfyldt hun gerne ville have, fordi hun var sådan en rar og speciel person at følge. Man skabte følelser for alle de væsentlige karaktere, såsom Sky, Hannah, Natalie, Tristan, Kristen, Laurels mor og far. Man sad igennem hele fortælling og håbede på, at det ville ende godt for alle de karaktere, fordi man igennem Laurels synsvinkel skabte en kærlighed og et bånd der ikke kunne bristes for disse personer.
Det er i hvert fald ikke sidste gang, at jeg har læst Kærlighedsbreve Til De Døde.
På en skala fra 1-5, giver jeg bogen
5 stjerner *****!





Ingen kommentarer:

Send en kommentar