lørdag den 20. februar 2016

Vinterpiger - Laurie Halse Anderson

Vinterpiger
Laurie Halse Anderson
(Høst og Søn)


Bedømmelse: 5/5
Sprog: Dansk


Vinterpiger handler om den anoreksiramte Lia. Lia lever i en verden mellem de levendes og dødes. Lia er meget tynd, men jo tyndere hun bliver, jo stærkere føler hun sig. Lia kæmper også med tabet af Cassie. Cassie og Lia var bedste veninder, men som de voksede sig ældre, kom de mere og mere fra hinanden. Cassie ringede til Lia 33 gange, den nat hun døde. Cassie og Lias venskab var ikke sundt, de opmuntrede hinanden til at blive fastholdt i spiseforstyrrelsen. Cassie spiste meget og derefter kastede det op igen, hvor at Lia prøvede at undgå at spise. Lia begynder at se Cassie alle steder såsom i hjemmet, i supermarked og i Cassies kiste. Cassie prøver at få Lia til at komme hen til hende i de dødes verden.

Jeg fandt ud af ,at denne bog var helt umulig at få i de danske butikker, og den var også virkelig svær at finde på dansk på nettet. Men da jeg skulle til at købe den på engelsk, fik jeg en opringning af min tante om, at hun havde skaffet den på dansk.
Der er mange ,der fortrækker at læse bøger på originalsprog, hvilket jeg også normalt gør, men på en eller anden måde ville jeg helst læse den her på dansk, så jeg kunne forstå hvert et smukt ord, der var skrevet af Laurie Halse Anderson.

Jeg elskede virkelig hele dette vinterpiger univers. Jeg læste bogen utroligt hurtigt, fordi jeg simpelthen ikke kunne lægge den fra mig, flere gange tænkte jeg, okay jeg har læst nok for i dag, men så måtte jeg lige nappe 50 sider ekstra.
   Nu hvor jeg har læst bogen, har jeg lyst til at læse den igen, for jeg har lyst til igen at blive draget helt ind i Lias univers.
Jeg levede mig så meget ind i bogen, at jeg to dage i træk drømte om den, hvilket er virkeligt usædvanligt for mig.
Bogen var simpelthen så levende skrevet, men alligevel med en masse skjulte meninger, hvilket jeg elskede. Når Lia tænker om mad, tænker hun ikke om mad, men om kalorier.
Man får et utroligt godt indblik i, hvordan det føles at være anoreksiramt, fordi sproget er så utroligt godt skrevet, man kan virkelig mærke, at hvert et ord er blevet valgt med omhu.
Historien er fortalt fra Lias synsvinkel. Man fornemmer hurtigt at Lia har problemer med mad, og at hun har et meget lavt selvværd. Hvilket gør historiens budskab klart fra start af.
Laurie Halse Anderson formår virkelig at fortælle, hvordan det føles at være ramt af en spiseforstyrrelse og ikke nok med det, så formår hun også at beskrive det på en utrolig levende og beskrivende måde.

Der er igen tvivl om, at det ikke er sidste gang, jeg har læst vinterpiger, og jeg kan stærkt anbefale, at man vælger at læse dette vidunder af en bog!
Jeg var så vildt med vinterpiger, at jeg giver den 5 ud af 5 stjerner *****. God læselyst!





Ingen kommentarer:

Send en kommentar