mandag den 20. juni 2016

Mig før dig af Jojo Moyes

Mig før dig
Jojo Moyes

(Cicero)
Bedømmelse: 5/5
Sprog: Dansk
Originaltitel: Me before you
Originalsprog:
Engelsk

Louisa Clark mister sit højt elskede job, hvilket vender op og ned på hendes og familiens liv. I desperation efter et job, får hun et job som handicaphjælpere hos den rige Will Traynor. Will Traynor bryder sig ikke om sin tilværelse, hvor han er lam i stort set hele kroppen, hvilket bestemt ikke gør det nemmere for Lou Clark at skulle passe ham. Will Traynor har ikke længere lyst til at leve. Sammen forandrer Will og Lou hinandens liv for altid.
Jeg havde hørt meget godt om denne bog og troede faktisk på mange måder, at det ville være en bog, hvor meget af det ville være forudsigeligt. Men sådan oplevede jeg det på ingen måder.
Denne bog levede op til alle mine forventninger endda mere end hvad jeg turde håbe på. Den bød på grin, vrede, tårer og resten af følelsesregisteret.
Historien om Lou og Will virker så virkelig, og jeg følte, at jeg kunne føle alle følelserne i bogen.
Nogle få gange skiftede fortælleren, så det ikke var Louisa Clark man fulgte. Det synes jeg fungerede rigtig godt, da man så også kunne få indblik i f.eks. mrs. Camilla Traynors følelser og tanker.
Denne bog giver et godt indblik i, hvad det vil sig at desperat kæmpe for at give en anden person livslysten tilbage.
Louisa Clark, som man hovedsagligt følger, er en speciel pige. Man holder rigtigt meget af hende, fordi hun hviler så meget i sig selv. Hun går i det tøj, som hun føler for, hvilket karakteriserer hendes rolle. Hun formår at fortælle historien med sorg og humor på samme tid. Når hun først har sat sig noget for, så gør hun det fuldt ud, hvilket også til tider giver hende nederlag.
Denne bog var en bog, jeg ikke var klar over, at jeg behøvede at læse, før jeg var færdig. Denne bog ændrer synet på forskellige ting og giver meget godt stof til eftertanke. Den kommer ind på en masse etik om blandt andet aktiv dødshjælp.
Denne bog får tårerne frem, men efterlader alligevel en med en lykkefølelse, fordi den har så mange sårbare og kærlige øjeblikke.
Denne bog ønskede jeg ikke skulle slutte, jeg ønskede, at den bare skulle fortsætte i en evighed. Jeg slet ikke i tvivl om, at denne bog skal have 5/5 stjerner *****. Så vil jeg slutte af med at sige, at dette nok har været den hidtil bedste bog, som jeg har læst i år 2016.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar